Tips om din symaskin krånglar – Tråd Trassel

Man kan behöva justera sin trådspänning beroende på vilket material man syr i.



Kontrollera att övertråden är rätt trädd.
Pressarfoten ska alltid vara uppfälld vid trädning därför att då går trådspänningsbrickorna isär så att tråden kan lägga sig emellan dem.


Kontrollera övertrådsspänningen genom att provsy i dubbelt normal-tjockt bomullstyg.
Utgå från maskinens normalläge vilket brukar vara markerat på trådspännings-reglaget.

Om undertråden kommer upp på ovansidan av tyget är övertråden för hårt spänd - lossa på spänningen.

Om övertråden dras ner, och det bildas öglor, på undersidan
av tyget är den för lös - öka på spänningen.
Om spänningen inte alls stämmer- kontrollera att Du trätt rätt.




Väldigt sällan behöver man justera undertråden – Undvik det i möjligaste mån.

Om ovanstående ändå inte funkar så kontrollera att undertråden är rätt trädd.
Har maskinen en spolkapsel ska spolen rotera medsols.
Ifall spolen läggs i direkt i maskinen (utan spolkapsel) skall spolen rotera motsols.
Spolen ska vara fast och jämnt spolad.


Spänningen på undertråden ska vara kännbar när man drar i tråden men inte stenhård.




Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej jag undrar en sak, vi tänkte sy en onepiece och undrar hur många meter tyg man ska köpa? Jag är ca 152 cm lång och anväder XXS eller XS på vanliga kläder.

Glad för svar!

2011-07-26 @ 20:30:08
Postat av: Helena

Hej

Hur mycket tyg du behöver står på mönstret från Stoff & Stil. Till en XS behöver du ca. 2,5 meter tyg, lite tyg till muddar (50 cm muddtyg räcker till hela din OnePiece).



så här tolkar du storlekarna hos Stoff & Stil:

De menar så här:

xs = 0

S = 1

M = 2

L = 3

XL = 4

XXL = 5



/Helena

2011-09-06 @ 15:18:36
URL: http://designtranan.blogg.se/
Postat av: Anna P

Hej!

Tack för dina bra tips!

Jag har problem med min Pfaff 2022.

Det är som du skrev ang att det blir ögglor på undersidan av tyget. Har testat det du har skrivit.... plus det som står i min instruktionsbok, har bytt tråd och verkligen sett till att ha samma undertråd som över tråd... testat på två olika tyger (linne tyg och ett jeans tyg). men det blir inte mycket bättre.... har du fler tips? har även dammat med min lilla borste som ingick när jag köpte maskinen, så jag ser inget damm, tussar eller dyl. Tack på förhand! Gott Nytt Sy ÅR!!!!

2011-12-30 @ 12:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0